“Spis din spinat, så du bliver stor og stærk!”

 

Ja, den er god nok: Skipper Skræk havde faktisk ret. Ved at spise bare 300 g spinat om dagen kommer ens muskler til at arbejde mere effektivt. Forandringen er mærkbar allerede efter 3 dage.

Det har svenske forskere fundet ud af, og de har også opdaget hvorfor: Det er ikke som alle troede jernindholdet i spinat, man bliver stærk af. Det er fordi spinat indholder en stor mængde nitrat, og det mindsker simpelthen musklernes behov for ilt. Nitrat omdannes til kvælstofoxyd, og det gør musklernes forbrænding mere effektiv. Du kan læse artiklen i The Telegraph her.

 

Nitrat findes også i andre grøntsager, f.eks. kål, kartofler, selleri og rødbeder. Og selv om det nu er blevet sundt, bør man ikke spise ubegrænsede mængder af det, og det gælder særlig spædbørn. Der er også grænser for, hvor meget nitrat der må være i drikkevand, hvor det typisk stammer fra forurening, eksempelvis gødning. Fødevarestyrelsen har en vejledning på deres hjemmeside.

Jeg har et dejligt minde, der handler om spinat: Min ældste søn, Jeppe, var 6- 7 år, og vi var på besøg i København. Vi skulle i Riddersalen og se “Olivia” med Jytte Abildstrøm, der spillede Olivia, og bl.a. var pyntet med en dåse spinat i en snor om halsen. Jeg husker ikke helt handlingen – men Skipper Skræk var naturligvis med, og Olivia havde det ikke helt nemt. På et tidspunkt stod hun stille forrest på scenen med hænderne løftet i afmagt. Spinatdåsen dinglede frem og tilbage. Der var helt stille i salen, alle ventede på hendes udspil. Da opløfter Jeppe sin stemme og siger – højt – på godt jysk: “Æder hun ikke snart den spinat?”

Jubel i salen!

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Jeg accepterer Privacy Policy

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.