En god lærer får dygtige elever

Det er ikke teknologiske hjælpemidler eller specielle undervisningsmetoder, der afgør hvor meget børnene lærer i skolen. Det er lærerens måde at undervise på, siger professor Per Fibæk Laursen fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole.

I sit foredrag om Den gode undervisning i Danskernes Akademi på DR pegede han især på fire ting: Læreren skal forvente at eleverne gør en indsats for at lære noget, hun skal have en god relation til eleverne, hun skal kunne forklare for eleverne, hvorfor de skal lære tingene, og hun skal kunne lede og styre klassen og undervisningen. Man lærer kun noget, hvis man er motiveret og har lyst til at lære – men det har de fleste, i bund og grund. Det kunne lyde som om det er lærerens personlige egenskaber der er afgørende, men man kan godt træne sig i at blive en god lærer, lød det opmuntrende budskab. Der er også en artikel om den gode lærer på Videnskab.dk

{jcomments on}

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Jeg accepterer Privacy Policy

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.